مرور مسیری که تلویزیونهای تعاملی را بی‌سرزمینتر از باد کرد

جَبر یا مثلثات؟

قدرت اعطای مجوز به رسانه‌های رقیب صداوسیما، به دست صداوسیما افتاده است. بنا بر کدام قانون مصوب در مجلس؟ تقریبا هیچ! صداوسیما نیازی به تصویب قانون برای آغاز به کار نهادی بالادستی برای نظارت بر تلویزیون‌های اینترنتی در مجموعه خود ندید؛ خبرهایی که از مجلس هم به گوش می‌رسد، جز این نیست و مجلسی‌ها نیز دست‌کم در کمیسیون فرهنگی، وزارت فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دور زدند و یک‌باره تمام امتیازها را در طرح مصوب داخل کمیسیون برای صداوسیما در نظر گرفتند.

تفسیر خاص صداوسیما از مسائل تکنولوژیک

گزارش تصویری گفت و گو پیشران توسعه با نصرالله جهانگرد

چاق، پیر، فرتوت و ناتوان، توصیفات آشنایی است که مصنوع انحصار با خود به همراه می‌آورد. گویی این سرنوشت محتوم بازاری است که گرفتار انحصار شده. مثال ملموس آن، صنایع خودروسازی است که سال‌ها شعار حمایت از صنایع داخلی، آن را به صنعتی ورشکسته بدل کرده که محصولات آن، توان رقابت را از دست داده و همچنان با دوپینگ دولتی سرِ پا ایستاده است

معرفی اینفوگرافیک نهادهای صادرکننده تلویزیون‌های تعاملی

انجمن اولیاء رسانه‌های تصویری

سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضاي مجازي وابسته به صداوسيما، موسسه رسانه‌هاي تصويري به نيابت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ذيل وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و حتي خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از نهادهايي هستند که در حوزه نشر محتواي تصويري، مجوز اعطا مي‌کنند. در طرح زير، مروري داريم برفعاليت هر يک از اين نهادها؛ اينکه مشروعيت خود را با ارجاع به کدام نهاد يا به استناد چه مصوبه‌اي دريافت کرده‌اند و چه مجوزي را اعطا مي‌کنند و در حد امکان تا ابتداي تابستان 97، تعداد مجوزهايي که هر کدام از اين نهادها صادر کرده، چند مورد بوده است.

گفتوگوی «پیشران توسعه» با مشاور فضای مجازی سازمان صداوسیما

صداوسیما چگونه مسئول صوت و تصویر فراگیر شد؟

امروزه با سرعتی تصورنشدنی روند ظهور رسانه‌های نوینی مانند «آی‌پی‌تی‌وی»، «وی‌او‌دی» و «او‌تی‌تی» شکل گرفته است. در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند ایران با وجود پتانسیل‌های بالایی که برای استفاده از این تحولات نوین رسانه‌ای در اختیار دارد، هنوز نتوانسته آن‌طور که باید، سوار بر امواج ایجادشده به سمت ساحل موفقیت گام بردارد.

مدیر رسانه ای «تی وی پلاس» از تعریف استانداردهای جدید تصویری می گوید:

این داستان: صداوسیما و نظارت به شیوهی نو!

مفهوم رسانه‌های تصویری در سال‌های اخیر در کشور دستخوش تغییرات شگرفی شده است، تا جایی که دور از واقعیت نیست اگر بگوییم تلویزیون دیگر آن جایگاه سنتی خود را ندارد؛ با‌این‌حال پیش از آن‌که بحث «آی‌پی‌تی‌وی‌ها» و حضور استارت‌آپ‌ها در این فضا مطرح شود، رسانه‌ای ویدیویی شکل گرفت که سعی می‌کرد با عبور از محدودیت‌های صداوسیما، برای خود فرصت بسازد؛ رسانه‌ای که البته کم جنجالی هم ظاهر نشد.

گفتوگو با عضو کمیسیون فرهنگی درباره‌ی واگذاری صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر

چه کسی مجوز صوت و تصویر فراگیر را جابه‌جا کرد؟

اهمیت و همچنین جایگاه رسانه‌های نوین در عصر ارتباطات بر هیچ‌کس پوشیده نیست و مسؤولان هم در این زمینه برای ارتقای سطوح مختلف این شیوه نوین ارتباطی، علاوه بر تأمین زیرساخت‌ها، مشغول تعیین سیاست‌های کلان و مدیریت آن هستند. به همین دلیل، از آن‌جا که با موضوعی چندبعدی مواجه هستیم،

گفت‌وگو با محمد لهراسبی‌نژاد، مدیرعامل «به‌سیما»:

«آی‌پی‌تی‌وی»ها اصلا استارت‌آپ نیستند!

چند سال پیش که زمزمه‌های راه‌اندازی اولین تلویزیون تعاملی شنیده می‌شد، اسم یک برند خاص نیز لابه‌لای خبرها آمد؛ «به‌سیما» که در حقیقت یکی از متقدمان این عرصه است؛ اما اکنون اگر به سایت رسمی‌ این شرکت مراجعه کنید، احتمالا از این‌که ماه‌ها آپدیت نشده است، متعجب می‌شوید.

گفت‌وگوی محمد بزرگی، مدیرعامل شبکه تیوا، درباره شرایط کسب‌و‌کار «آی‌پی‌تی‌وی»‌ها

نبرد تلویزیون‌های اینترنتی به روایت اعداد و ارقام

مدتی است بحث «آی‌پی‌تی‌وی»‌ها و سرویس‌های «وی‌او‌دی» حسابی داغ شده است و چندین شرکت در حال عرضه محتوای خود به صورت آنلاین هستند. با‌این‌حال «آی‌پی‌تی‌وی»‌ها با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند؛ مشکلاتی که بخشی از آن به دلیل تازه‌بودن این کسب‌وکار و بخش دیگر از آن به دلیل وجود اشکالات ریز و درشتی است که از بخش تهیه محتوا تا رقابت وجود دارد. به همین علت، مصاحبه‌ای با محمد بزرگی، مدیرعامل شبکه تیوا، داشتیم و درباره‌ی این مشکلات با او صحبت کردیم. بزرگی، در این مصاحبه به همه‌ی سؤال‌ها، شفاف پاسخ داد و حتی از مشکلات پنهان‌‌ «آی‌پی‌تی‌وی»‌ها سخن گفت.

معرفی اینفوگرافیک محتوای تلویزیون‌های تعاملی

فیلم و سریال هفت دست!

تمام آنچه که بايد از محتواي ارائه شده در تلويزيون‌هاي تعاملي و آزمايشي مجوز گرفته از سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير بدانيد؛ بجز فيلم و سريال، اين رسانه‌ها چه محتوايي را اختصاصي عرضه مي‌کنند؟

اینفوگرافی صاحبان تلویزیون‌های تعاملی

تبارشناسی تلویزیون‌های اینترنتی

نمي‌دانستيم قرار است با چه چيز روبه‌رو شويم؛ فقط بر اساس حس کنجکاوي ژورناليستي خودمان احساس کرديم که بايد برويم به سراغ شرکت‌هاي اصلي که تقاضاي دريافت تلويزيون تعاملي به صداوسيما کرده و مجوز تلويزيون تعاملي يا آزمايشي دريافت کرده‌اند. در کمال تعجب متوجه شديم که نام شرکت‌هاي مادر دو تلويزيون اينترنتي رسانه‌اي نشده؛ اما از آن عجيب‌تر اعطاي سه مجوز تلويزيون تعاملي و آزمايشي به يک شرکت بود!

گفت‌‌وگو با سیدضیا هاشمی،‌ رئیس هیأت‌مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران

چاه نفت در سراب

این روزها بحث تلویزیون‌های اینترنتی اعم از «آی‌پی‌تی‌وی»‌ها و «وی‌او‌دی»‌ها به داغ‌ترین بحث بین خدمات‌دهنده‌های اینترنت، اپراتورهای موبایل و شرکت‌های دارای شرایط زیرساخت بدل شده است؛ ولی بخش مغفول در این میان، فقط محتواست. به‌جز یکی، دو مورد از میان آن‌ها که خود مدیران سابقه سینمایی دارند، کم‌تر شبکه‌ای را می‌توان یافت که دغدغه محتوای فاخر را داشته باشد.