در بررسی تجربه ppp در آزادراه های کشور عنوان شد
مشارکت خصوصی-عمومی علیه انحصار

حسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور و عباس اربابی، قائم‌مقام شرکت سپندار، از تجربه‌های مشترک بخش خصوصی و دولتی در سامانه پرداخت‌های نوین در آزاد‌راه‌های کشور می‌گویند.

حسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور با اشاره به ویژگی بارز سامانه‌ی پرداخت‌های نوین می‌گوید: اجرای این پروژه نه به صورت پروژه‌ی صرف، بلکه بر اساس مکانیسم بازار، دنبال یکپارچگی و درعین‌حال علیه انحصار در بازار همگانی است.

میرشفیع در اولین همایش مشارکت عمومی و خصوصی درباره مشارکت عمومی- خصوصی می‌گوید: همدلی، همکاری و مشارکت بخش عمومی و خصوصی، افزایش منفعت هر دو بخش را در پی خواهد داشت. در تمام پروژه‌های مشارکت عمومی-خصوصی(PPP)، باید انگیزه ذهنی و هماهنگی بین‌بخشی وجود داشته باشد تا بتوان نظرات هر دو بخش را در قرارداد‌ها همراه کرد.

او ادامه می‌دهد: رمز موفقیت در بخش دولتی، تغییر ذهنیت‌ها در نظام کارفرمایی است. نکته‌ی کلیدی برای موفقیت در پروژه‌های مشارکت عمومی-خصوصی (PPP)، تحول اساسی در دیدگاه‌های مدیریتی، به‌ویژه در بحث قراردادهاست.

عباس اربابی، قائم‌مقام شرکت سپندار، نیز در همایش مشارکت عمومی-خصوصی درباره‌ی سامانه پرداخت نوین آزادراه‌های کشور می‌گوید: آزادراه‌های کشور عمدتا با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شده است و بخش خصوصی به‌عنوان شرکت‌های بهره‌بردار در آزادراه‌ها فعال هستند.

اربابی در ادامه بیان می‌کند: پروژه‌ی سپندار شامل تأمین منابع مورد نیاز، تدوین استاندارد‌ها و دستور‌العمل‌های مرتبط، بهره‌برداری و نگهداری از تجهیزات مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض تردد آزاد‌راه‌ها است.

او در توضیح فعالیت‌های این شرکت می‌گوید: از سال 1396 وزارت راه با محوریت شرکت «ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل» اقدام به فراخوان شرکت‌های خصوصی برای «خدمات پرداخت آزادراه‌ها» کرد. کنسرسیومی تشکیل شد که برنده‌ی مناقصه شد و تعهد سپندار تأمین صددرصدی منابع مالی بود.

اربابی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه این بخش در بهره‌برداری از قرارداد‌های مشارکت عمومی - خصوصی می‌گوید: حجم آزادراه‌های در دست بهره‌برداری در کشور 2400 کیلومتر، در حال‌اجرا 1200 کیلومتر و آزادراه‌های در‌ حال ‌طراحی حدود دو هزار کیلومتر است.

قائم‌مقام شرکت سپندار می‌افزاید: پروژه‌ی پرداخت‌های نوین یک پروژه‌ی ملی چندمنظوره است که حوزه حمل‌و‌نقل، ابزارهای پذیرندگی، دوربین‌ها، شبکه‌ی پرداخت و شبکه‌ی بانکی کشور در آن فعال خواهند بود.

فعالیت شرکت سپندار از نوع B2B است؛ به این صورت که این شرکت به‌طور مستقیم با کاربران در ارتباط نیست و مخاطبان از طریق شرکت‌های ذی‌ربط قادر به برقراری ارتباط با شرکت خواهند بود.

اربابی درباره مشخصات کلان مدل مشارکت در پروژه‌ی سپندار توضیح داد: مدل کار شرکت، برداشت کارمزد مدیریت، اخذ الکترونیکی عوارض و سود سپرده بلندمدت به علاوه سه درصد است. دوره‌ی تحقق شرایط قطعیت سه ماه، دوره‌ی اجرا شش ماه و دوره‌ی بهره‌برداری 54 ماه است.

او ادامه می‌دهد: رویکرد غالب شرکت سپندار برون‌سپاری و مدیریت پیمان است؛ به این صورت که سپندار بدون هرگونه انحصاری، خدمات تعامل با تردد‌کننده‌ها و اخذ عوارض را به کارپردازان (Issuers) متعدد واگذار می‌کند.

اربابی درباره مدیریت پیمان در سپندار نیز می‌گوید: طراحی مشخصات فنی اجزای مختلف سامانه، تدوین استاندارد‌ها، ضوابط و دستورالعمل‌ها، نظارت بر اجرای پروژه و مدیریت پیمان‌ها و مدیریت مشکلات پروژه و تعامل سازنده با ذی‌نفعان کلیدی (وزارت راه‌و‌شهرسازی، نیروی انتظامی، سازمان راهداری و...) ایجاد همسویی بین ذی‌نفعان کلیدی و پیگیری راه‌های تسهیل ارایه خدمات است.

این مقام مسؤول با اشاره به نقش منافع ملی در این پروژه می‌گوید: سهولت تردد در آزادراه‌ها، صرفه‌جویی در زمان، کاهش مصرف سوخت، بهبود شاخص‌های محیط‌زیستی، گردآوری اطلاعات، شفاف‌سازی درآمد‌ها و استانداردکردن رویه‌ها و قرارداد‌های تبادل اطلاعات ذی‌نفعان، از منافع ملی پروژه سپندار هستند.

بخش نرم‌افزاری از اجزای اصلی پروژه است که تجهیزات ثبت جاده، مرکز داده، مرکز مانیتورینگ، مرکز چک و اپراتوری و مجموعه‌ای از استاندارد‌ها و ضوابط را شامل می‌شود.

پیشنهاد پیشران توسعه به شما : قانون بر مشارکت منطبق نیست

                                               بخش خصوصی و دولتی ادبیات مشترکی ندارند